Athens, Greece
211-4076204

Διαχείριση της δύσπνοιας σύμφωνα με οδηγίες του Π.Ο.Υ για ενήλικες που αρρώστησαν από covid-19

c 7

Είναι σύνηθες να παρουσιάζεται δύσπνοια μετά από νοσηλεία. Το γεγονός ότι χάσατε δυνάμεις και την καλή φυσική σας κατάσταση όσο ήσασταν αδιάθετος, αλλά και η ίδια η ασθένεια, μπορεί να σας κάνουν να λαχανιάζετε εύκολα. Η δύσπνοια μπορεί να σας αγχώνει κι αυτό κάνει την κατάσταση ακόμα χειρότερη. Θα σας βοηθήσει το να διατηρείτε την ψυχραιμία σας καθώς και να μάθετε τον καλύτερο τρόπο για να διαχειρίζεστε τη δύσπνοια.

Η δύσπνοια θα πρέπει να υποχωρεί σιγά-σιγά, όσο κάνετε περισσότερες δραστηριότητες και ασκήσεις. Μέχρι τότε μπορεί να σας βοηθήσουν οι παρακάτω στάσεις και τεχνικές για να την αντιμετωπίσετε.

Εάν αρχίσετε να νιώθετε ότι δυσκολεύεστε πολύ να ανασάνετε και δεν νιώσετε καλύτερα με αυτές τις στάσεις και τεχνικές, επικοινωνήστε με τον επαγγελματία υγείας.

Στάσεις για ανακούφιση από τη δύσπνοια

Υπάρχουν κάποιες στάσεις που μπορούν να κάνουν τη δύσπνοια να υποχωρήσει. Δοκιμάστε τες όλες για να δείτε ποια/ες θα σας βοηθήσει/ουν. Μπορείτε επίσης να δοκιμάσετε τις αναπνευστικές ασκήσεις που περιγράφονται παρακάτω όσο βρίσκεστε σε αυτή τη στάση ώστε να αναπνέετε ευκολότερα

Ξαπλωμένος σε πλάγια θέση με ανασηκωμένο κορμό.

Μείνετε ξαπλωμένος σε πλάγια θέση, χρησιμοποιώντας μαξιλάρια για να είναι ο κορμός σας ανασηκωμένος, στηρίζοντας το κεφάλι και τον αυχένα σας, και με ελαφρά λυγισμένα γόνατα.

Καθιστή θέση και σκυμμένος προς τα εμπρός

Σε ένα τραπέζι γείρετε τον κορμό σας μπροστά.

Καθίστε μπροστά εμπρός, αφήστε το κεφάλι και τον αυχένα σας να ξεκουράζονται σε ένα μαξιλάρι και απλώστε τα χέρια σας στο τραπέζι. Μπορείτε επίσης να το κάνετε αυτό χωρίς μαξιλάρι.

Καθιστή θέση και σκυμμένος προς τα εμπρός (χωρίς τραπέζι)

Καθίστε σε μια καρέκλα, σκύψτε προς τα εμπρός και απλώστε

τα χέρια σας στα πόδια σας ή στα μπράτσα της καρέκλας.

Όρθια θέση και σκυμμένος προς τα εμπρός

Σε όρθια θέση σκύψτε προς τα εμπρός και στηριχθείτε σε ένα περβάζι ή κάποια άλλη σταθερή επιφάνεια.

Όρθια θέση με στήριξη της πλάτης

Ακουμπήστε την πλάτη σας στον τοίχο και φέρτε τα χέρια σας δίπλα στον κορμό σας. Κρατήστε τα πόδια σας λίγο ανοιχτά και σε απόσταση περίπου 30 εκατοστών από τον τοίχο.

Τεχνικές αναπνοής

Εκπαίδευση σωστής αναπνοής

Αυτή η τεχνική θα σας βοηθήσει να χαλαρώνετε και να ελέγχετε την αναπνοή σας:

  • Καθίστε σε μια άνετη και υποστηρικτική θέση
  • Τοποθετήστε το ένα χέρι στο θώρακα και το άλλο στο στομάχι
  • Μόνο εάν σας βοηθά να χαλαρώνετε, κλείστε τα μάτια σας

(διαφορετικά κρατήστε τα ανοιχτά) και συγκεντρωθείτε στην αναπνοή σας

  • Εισπνέετε ήρεμα από τη μύτη (ή το στόμα εάν δεν μπορείτε να το κάνετε αυτό) και μετά εκπνέετε αργά από το στόμα
  • Όσο αναπνέετε, νιώθετε το χέρι στο στομάχι να ανασηκώνεται ψηλότερα από ό,τι το χέρι στο θώρακα
  • Να προσπαθείτε να καταβάλετε όσο το δυνατόν λιγότερη προσπάθεια και η ανάσα σας να είναι αργή, χαλαρή και ήρεμη

Ρυθμική αναπνοή

Αυτή η πρακτική είναι χρήσιμη όταν κάνετε κάτι κουραστικό ή κάτι που σας κάνει να λαχανιάζετε, όπως το να ανεβαίνετε σκάλες ή μια ανηφόρα. Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι δεν υπάρχει λόγος να βιάζεστε.

  • Σκεφθείτε μήπως μοιράσετε τη δραστηριότητα σε κομμάτια ώστε να την κάνετε ευκολότερα χωρίς να κουράζεστε τόσο και χωρίς να λαχανιάζετε
  • Εισπνέετε προτού κάνετε το «δύσκολο» κομμάτι π.χ. προτού ανεβείτε το πρώτο σκαλί
  • Εκπνέετε ενώ κάνετε το «δύσκολο» κομμάτι π.χ. ενώ ανεβαίνετε ένα σκαλί
  • Ίσως σας βοηθήσει να εισπνέετε από τη μύτη και να εκπνέετε από το στόμα

Related Posts