Athens, Greece
211-4076204

ΘΑΛΑΣΣΙΟ ΣΚΙ

mexico-lake-man-wakeboard-46537

Στην Ελλάδα έχει επικρατήσει η ορολογία «Θαλάσσιο σκι». Στο εξωτερικό ονομάζεται Water-Ski (Σκι νερού) ή αλλιώς Ski Nautique (Ναυτικό σκι).

 

ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Ιστορικά έχουν καταγραφεί πολλές προσπάθειες του ανθρώπου να «περπατήσει» και να γλιστρήσει πάνω στο νερό. Κατά καιρούς χρησιμοποιήθηκαν διάφορες εφευρέσεις που εξυπηρέτησαν, με σχετική επιτυχία, το συγκεκριμένο σκοπό, αλλά τίποτα που να μοιάζει με το σημερινό θαλάσσιο σκι. Ο λόγος προφανής : Το σημαντικότερο ρόλο για την πλεύση, το γλίστρημα και την πορεία στο νερό, παίζει το σκάφος που, ουσιαστικά, είναι η κινητήριος δύναμη του σκιέρ.

  • Το 1900 εμφανίστηκαν στις Η.Π.Α. οι πρώτοι «βενζινάκατοι» που μπορούσαν να αναπτύξουν ταχύτητα γύρω στα 24 χλμ/ώρα. Καταγράφονται οι πρώτες προσπάθειες γλιστρήματος πάνω στο νερό, με τη βοήθεια μίας μεγάλης σανίδας που την τραβούσε το σκάφος.
  • Η περίοδος 1922 – 1924, με επίκεντρο την Φλώριδα, θεωρείται το ορόσημο εμφάνισης του θαλάσσιου σκι. Τα πρώτα ταχύπλοα σκάφη δίνουν νέες δυνατότητες στους επίδοξους σκιέρ. Τα πρώτα πέδιλα ήταν σαφώς μεγαλύτερα από τα σημερινά, με αποτέλεσμα να δυσκολεύουν σημαντικά τις κινήσεις και να ευνοούν τις πτώσεις.
  • Το 1922, ο Ραλφ Σαμουέλσον γίνεται ο πρώτος άνθρωπος που κάνει θαλάσσιο σκι χρησιμοποιώντας τεράστια πέδιλα μήκους 2,7 μέτρων. Ο ίδιος το 1925, προσπαθεί να κάνει άλμα με σκι, συρόμενος από υδροπλάνο.
  • Νωρίτερα στην Ευρώπη και συγκεκριμένα στο Ανεσύ, γύρω στο 1920, Γάλλοι αλπινιστές προσπαθούν να κάνουν θαλάσσιο σκι χρησιμοποιώντας χιονοδρομικά πέδιλα.
  • Το 1948 ιδρύεται η Παγκόσμια Ομοσπονδία Θαλασσίου Σκι.
  • Στην Ελλάδα το θαλάσσιο σκι εμφανίζεται το 1957 στην Βουλιαγμένη. Στα πρώτα του βήματα καλλιεργείται κυρίως από τους σχετικά εύπορους, με αποτέλεσμα να θεωρείται ως «άθλημα των πλουσίων».
  • Το 1963 ιδρύεται η Ελληνική Ομοσπονδία Θαλασσίου Σκι (Ε.Ο.Θ.ΣΚΙ). Η ανάπτυξη του αθλήματος καθυστερεί κι επικεντρώνεται μόνον στην Αθήνα, με ιστορικά πρώτο σωματείο τον Ναυτικό Όμιλο Βουλιαγμένης (Ν.Ο.Β.).
  • Από το 1968 το άθλημα επεκτείνεται κι εκτός Αθηνών.

 

 

ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Είναι αναγκαίο να κάνουμε τη διάκριση ανάμεσα στο αγωνιστικό σκι και στο σκι αναψυχής ή διασκέδασης. Ως αγωνιστικό άθλημα το θαλάσσιο σκι δεν είναι αρκετά διαδεδομένο στην Ελλάδα. Αντίθετα υπάρχει μεγάλη ανάπτυξη σε αυτό που αποκαλείται «τουριστικό» σκι και γίνεται στις παραλίες, ελεύθερα ή οργανωμένα.

Στο εξωτερικό γίνεται κυρίως σε φυσικές ή τεχνητές λίμνες. Ιδιαίτερη ανάπτυξη παρουσιάζει στις Η.Π.Α., στον Καναδά, στην Αυστραλία, στην Γαλλία και στην Αγγλία.

 

ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΣΚΙ

Το θαλάσσιο σκι περιλαμβάνει τρία επίσημα αγωνίσματα: Σλάλομ, φιγούρες και άλμα.

  • Στο σλάλομ ο αθλητής εκτελεί μία διαδρομή κατά την οποία πρέπει να περάσει έξι (6) μπαλόνια με συγκεκριμένη ταχύτητα, χρησιμοποιώντας ορισμένο μήκος σχοινιού.
  • Στις φιγούρες ο αθλητής πρέπει να κάνει δύο διαδρομές κατά τις οποίες πραγματοποιεί ορισμένες δεξιοτεχνικές «φιγούρες» : Στροφές γύρω από τον εαυτό του, άλμα πάνω από τα κύματα, πέρασμα του ελεύθερου ποδιού ή του ποδιού με το σκι πάνω από το σκοινί, «σύρσιμο» από το σκάφος με το σκοινί στο ένα πόδι, κ.ά.
  • Στο άλμα ο σκιέρ με τη βοήθεια ενός βατήρα, μία πλωτής δηλαδή εξέδρας με κλίση, προσπαθεί να κάνει άλματα σε μήκος και να σταθεί, μετά το άλμα στον αέρα, πάνω στα σκι του.

 

ΑΛΛΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΟ ΣΚΙ

Υπάρχουν πολλές δραστηριότητες που μοιάζουν ή χρησιμοποιούν στοιχεία από το σκι. Οι πιο διαδεδομένες είναι :

  • Barefoot: Σκι με γυμνά πόδια. Ο αθλητής δεν φορά σκι και γλιστρά στο νερό κάνοντας διάφορες φιγούρες κι άλματα από μικρό βατήρα.
  • Cable ski: Ενσύρματο σκι. Ο σκιέρ έλκεται από ένα «σκι-λιφτ» το οποίο έχει τη δυνατότητα έλξης πολλών σκιέρ.
  • Καλλιτεχνικό σκι: Συμμετέχουν σκιέρ κατά ομάδες που παρουσιάζουν διάφορα ακροβατικά και συνασκήσεις.
  • «Μαραθώνιος σκι»: Συμμετέχουν πολλά σκάφη. Κάθε σκάφος έλκει έναν σκιέρ, κάνοντας μία μεγάλη διαδρομή, συνήθως με άσχημη θάλασσα και μεγάλες ταχύτητες. Νικητής αυτός που θα τερματίσει πρώτος.
  • Σκι ταχύτητας : Ο αθλητής φορώντας ένα μεγάλο μονοσκί, έλκεται από ένα γρήγορο σκάφος και προσπαθεί να καταρρίψει το ρεκόρ ταχύτητας. Θεωρείται πολύ επικίνδυνο γιατί αναπτύσσονται πολύ μεγάλες ταχύτητες.

 

ΤΟ ΣΚΙ ΩΣ ΜΕΣΟ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΙ ΑΝΑΨΥΧΗΣ

Το θαλάσσιο σκι είναι μία δραστηριότητα που γυμνάζει όλο το σώμα. Διαρκεί λίγο χρόνο κι έχει  μέτρια ως μεγάλη ένταση. Ο σκιέρ εκτονώνεται φυσικά, καταπολεμά το άγχος, διασκεδάζει και χαλαρώνει απόλυτα. Το μυαλό δουλεύει γρήγορα, οξύνεται η αντίληψη και βελτιώνεται η νευρομυϊκή συνεργασία και ο χρόνος αντίδρασης.

  • Το σλάλομ έχει ιδιαίτερες απαιτήσεις από το μυϊκό σύστημα των άνω άκρων (χέρια – ώμοι) και λιγότερο από τα πόδια.
  • Οι φιγούρες απαιτούν καλή ευκινησία, ευλυγισία και ισορροπία.
  • Το άλμα απαιτεί μεγάλη δύναμη τόσο στα χέρια όσο και στα πόδια (εκτίναξη – προσθαλάσσωση).

 

ΒΑΣΙΚΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ

Ο εξοπλισμός διαφέρει ως προς την ποιότητα και τη κατασκευή, ανάλογα με την χρήση και το επίπεδο ικανότητας του σκιέρ που απευθύνεται. Για παράδειγμα τα σκι είναι διαφορετικά για αυτούς που κάνουν σκι αναψυχής από ό,τι σε αυτούς που κάνουν αγωνιστικό και, επίσης, διαφέρουν ανάλογα με την εμπειρία (αρχάριος – μέσος – προχωρημένος) και την ηλικία.

Ο συνήθης εξοπλισμός είναι:

  • Τα σκι (μονό, διπλά, σκι φιγούρας, άλματος): Το υλικό κατασκευής τους αλλάζει συνεχώς με σκοπό να γίνουν πιο ελαφριά, ανθεκτικότερα κι εύχρηστα. Μέχρι το 1970 ήταν κατασκευασμένα από ξύλο. Από το 1970 και μετά εμφανίζονται τα συνθετικά υλικά (πλαστικό, πολυουρεθάνη, υαλοβάμβακας, κυψελίδες αλουμινίου). Σήμερα χρησιμοποιούνται ακόμα πιο προηγμένα υλικά όπως το κέβλαρ, ο γραφίτης και τα ανθρακονήματα. Το ξύλο εξακολουθεί να χρησιμοποιείται κυρίως για την κατασκευή «διπλών» σκι για αρχαρίους.
  • Σωσίβιο: Το πλέον απαραίτητο στοιχείο του εξοπλισμού. Διακρίνουμε δύο βασικά είδη, το γιλέκο και τη ζώνη. Το γιλέκο θεωρείται προτιμότερο γιατί προστατεύει και από τα κτυπήματα σε περίπτωση πτώσης. Το εσωτερικό του είναι φτιαγμένο από αφρώδες υλικό που δεν βρέχεται, ενώ το εξωτερικό του είναι συνήθως ψιλός μουσαμάς. Όταν επιλέγετε σωσίβιο, φροντίστε να σας ταιριάζει απόλυτα, να έχει δηλαδή το κατάλληλο μέγεθος,  για να μην σας δυσκολεύει στις κινήσεις.
  • Κράνος: Προστατεύει το κεφάλι από τα κτυπήματα. Είναι απολύτως απαραίτητο κατά τα άλματα.
  • Φόρμες, γάντια, παντελονάκια: Χρησιμοποιούνται για λόγους προστασίας από τα κτυπήματα και το κρύο κατά την προπόνηση (ειδικά τον χειμώνα). Στο αγωνιστικό σκι χρησιμοποιούνται συχνά ισοθερμικές φόρμες, παρόμοιες με αυτές που φορούν οι βατραχάνθρωποι.
  • Σκοινιά (άλματος, φιγούρων, σλάλομ): Υπάρχουν πολλές και διαφορετικές ποιότητες σκοινιών. Η κατασκευή τους, όπως και η κατασκευή της λαβής, πρέπει να εξασφαλίζει ανθεκτικότητα, ασφάλεια και να είναι σε θέση να «κρατήσει» κι έναν πολύ βαρύ σκιέρ. Τα σκοινιά που χρησιμοποιούνται στο αγωνιστικό σκι, πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές, βάση κανονισμών. Το σκοινί που χρησιμοποιείται στο σλάλομ είναι μήκους 18,25 μέτρων κι έχει θηλιές για να το «κονταίνει» ο αθλητής κατά τη διάρκεια του αγώνα. Το σκοινί του άλματος είναι απλό με μήκος 23 μέτρων. Το σκοινί για τις φιγούρες  είναι πιο κοντό, 13 – 15 μέτρα, ανάλογα με τον αθλητή, κι έχει ειδική λαβή για το πόδι.  Τα σκοινιά για το σκι αναψυχής δεν απαιτείται να τηρούν τις προδιαγραφές των αγωνιστικών κι έχουν μήκος περίπου 20 με 21 μέτρα
  • Ριλίξ : Σύστημα γρήγορης απελευθέρωσης σκοινιού. Με τη χρήση του μειώνεται η πιθανότητα παγίδευσης και τραυματισμού του σκιέρ.
  • Σκάφη (εξωλέμβια, εσωλέμβια, εσωεξωλέμβια): Πιο εύχρηστα και ευέλικτα θεωρούνται τα σκάφη με εξωλέμβια γιατί αυτές οι μηχανές έχουν μικρό όγκο και μεγάλη ιπποδύναμη. Σε αγωνιστικό επίπεδο χρησιμοποιούνται κυρίως εσωλέμβια σκάφη γιατί είναι πιο βαριά, πιο σταθερά και έχουν μεγαλύτερη ακρίβεια στο κράτημα της ταχύτητας.

 

ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ ΣΚΙ

  • Διπλά σκι: Απευθύνονται κυρίως στους αρχάριους κι υπάρχουν σε διάφορα ύψη, από 1 έως και 1,7 μέτρα. Δεν στρίβουν τόσο εύκολα όσο το μονοσκί κι επιτρέπουν μόνον σχετικά ανοικτές στροφές. Κατασκευάζονται συνήθως από ξύλο ή πλαστικό. Τα πλαστικά θεωρούνται περισσότερο ανθεκτικά και στην κάτω επιφάνεια τους παρατηρείται ένα κοίλωμα. Στα ξύλινα η κάτω επιφάνεια είναι επίπεδη. Στην ουρά τους (πίσω και κάτω μέρος) έχουν μία μικρή καρίνα. Οι δέστρες που χρησιμοποιούνται είναι συνήθως φθηνές και με μεταβαλλόμενο μήκος για να προσαρμόζονται σε διαφορετικά μεγέθη ποδιών.
  • Μονοσκί: Σκι με δύο θέσεις για τα πόδια. Κατασκευάζεται με διαφορετικό τρόπο ανάλογα με το επίπεδο του σκιέρ που απευθύνεται αλλά με κοινό γνώρισμα τη διευκόλυνση της στροφής.

Για τον αρχάριο, υπάρχουν μοντέλα διπλών σκι στα οποία οι κατασκευαστές τοποθετούν και μία πίσω θήκη – λάστιχο για να μπορούν να μετατραπούν σε μονοσκί. Αυτή η λύση είναι φθηνή και καλύπτει κάποιον στα πρώτα του βήματα εκμάθησης. Για τους πιο προχωρημένους δεν είναι αρκετά αξιόπιστα γιατί δεν προσφέρουν μεγάλες δυνατότητες για στροφή, πλάγιασμα και «κόψιμο» των κυμάτων.

Τα ειδικά μονοσκί για τους προχωρημένους, έχουν την κάτω επιφάνεια τους κοίλη και το πίσω μέρος τους, πάνω από την καρίνα, τείνει να γίνει στενό και μυτερό. Η καρίνα είναι πιο μεγάλη από την καρίνα των διπλών σκι και συνήθως μεταλλική.

Το αγωνιστικό μονοσκί έχει πολύ πιο εξειδικευμένη κατασκευή ώστε να επιτρέπει γρήγορες και σταθερές στροφές και σταθερότητα στο «κόψιμο» των κυμάτων με μεγάλη ταχύτητα. Για παράδειγμα η καρίνα έχει μερικές τρύπες κι ορισμένοι αθλητές τοποθετούν μικρά πτερύγια («φτερά») που προσφέρουν καλύτερο κράτημα.

  • Σκι άλματος : Είναι μεγαλύτερα από όλα τα άλλα σκι, πιο σταθερά, αρκετά πλατιά κι έχουν κοντή και μακριά καρίνα. Κατασκευάζονται από τα ίδια υλικά αλλά τα υλικά αυτά έχουν διαφορετική διάταξη. Στο κάτω μέρος τους είναι επίπεδα. Τα αγωνιστικά έχουν γύρω τους προστατευτικό λάστιχο. Είναι περισσότερο ανθεκτικά και γερά για να αντέχουν στις καταπονήσεις των αλμάτων.
  • Σκι φιγούρας : Είναι πιο κοντά, πιο πλατιά και συνήθως στρογγυλεμένα στις άκρες. Δεν έχουν καρίνα, οι άκρες τους είναι λίγο ανασηκωμένες κι η κάτω επιφάνεια τους είναι επίπεδη. Κατασκευάζονται με τέτοιο τρόπο ώστε να επιτρέπουν τις στροφές. Οι αρχάριοι χρησιμοποιούν δύο σκι, ενώ οι προχωρημένοι αρέσκονται περισσότερο στο μονοσκί που έχει μία θήκη-λάστιχο για το πίσω πόδι.

ΜΑΘΑΙΝΟΝΤΑΣ

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΑΡΧΕΙΟΥ

  • Απαγορεύεται η διενέργεια θαλάσσιου σκι όταν επικρατούν δυσμενείς καιρικές συνθήκες, πριν την ανατολή και μετά τη δύση του ηλίου.
  • Ο σκιέρ πρέπει να έχει ηλικία μεγαλύτερη των 16 ετών ή, σε περίπτωση μικρότερης ηλικίας, συγκατάθεση από τον κηδεμόνα του, να γνωρίζει κολύμβηση και να φορά σωσίβιο με τις κατάλληλες προδιαγραφές.
  • Το σκοινί έλξης πρέπει να έχει τη δυνατότητα να επιπλέει. Απαγορεύεται να έχει μήκος μεγαλύτερο από 23 μέτρα και διατομή μικρότερη από τα 8 χιλιοστά.
  • Το σημείο πρόσδεσης του σχοινιού πρέπει να είναι ανθεκτικό και σε άριστη κατάσταση.
  • Τα πέδιλα πρέπει να είναι ασφαλή, ικανά να επιπλέουν. Απαγορεύονται να έχουν αιχμηρά ή προεξέχοντα τμήματα.
  • Τα σκάφη πρέπει να έχουν αρκετή ισχύ κι εφεδρικά καύσιμα.
  • Στα επαγγελματικά σκάφη πρέπει να επιβαίνουν δύο (2) άτομα. Ο χειριστής θα πρέπει να έχει συγκεκριμένα τυπικά προσόντα.
  • Ο χειριστής του σκάφους πρέπει να ακολουθεί ασφαλή διαδρομή, χωρίς υφάλους, βραχονησίδες και αγκυροβολημένα σκάφη, να αποφεύγει τη διασταύρωση με πορείες πλοίων γραμμής και να ακολουθεί διαδρομή μακριά από τους λουόμενους και τις πορείες παραπλεόντων σκαφών.

 

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΔΑΣΚΑΛΟΥ

Πριν επιλέξετε δάσκαλο για τα πρώτα σας βήματα, πάρτε τις απαραίτητες πληροφορίες και συστάσεις, ρωτώντας και μαθαίνοντας μερικά βασικά πράγματα για αυτόν:

  1. Έχει τα τυπικά προσόντα (δίπλωμα – άδεια εργασίας);
  2. Έχει ικανοποιητικό επίπεδο πρακτικής εμπειρίας;
  3. Έχει ικανότητα επικοινωνίας και μεταδοτικότητα;
  4. Διαθέτει αρκετό χρόνο για να ενημερώσει τους εκπαιδευόμενους;
  5. Τηρεί τους απαραίτητους κανόνες ασφαλείας;
  6. Ενθαρρύνει και παροτρύνει τους αρχάριους ή τους απογοητεύει και τους αποθαρρύνει;
  7. Περιαυτολογεί και κάνει συχνά επίδειξη των ικανοτήτων του ή είναι σεμνός και μετρημένος;
  8. Φέρεται σε όλους με σεβασμό και χωρίς διάθεση να τους «μειώσει»;

 

ΣΥΜΒΟΥΛΗ

Για να μάθετε θαλάσσιο σκι σωστά και με ασφάλεια, φροντίστε να βρείτε έναν επαγγελματία εκπαιδευτή, διπλωματούχο της Γ.Γ.Α. ή πτυχιούχο Τ.Ε.Φ.Α.Α. με ειδικότητα στο θαλάσσιο σκι που υπήρξε και αγωνιστικός αθλητής. Μην αρκεστείτε στα τυπικά προσόντα του αλλά αναζητήστε πληροφορίες και συστάσεις από άτομα που ήδη έχει εκπαιδεύσει.

 

ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΑΡΧΑΡΙΟΥΣ

  • Αν βρήκατε τον κατάλληλο εκπαιδευτή, εμπιστευθείτε την πείρα και τη μεθοδολογία του και ακολουθείστε πιστά τις συμβουλές που θα σας δώσει.
  • Αν, για κάποιους λόγους, «αναγκαστείτε» να μάθετε σκι χωρίς την καθοδήγηση επαγγελματία προπονητή, αναζητήστε τη βοήθεια κάποιου που «ξέρει» κι έχει τη θέληση να σας βοηθήσει.
  • Ως αρχάριος θα ξεκινήσετε χρησιμοποιώντας και μαθαίνοντας το διπλό σκι.
  • Ο πιο εύκολος τρόπος εκμάθησης του θαλασσίου σκι είναι η χρήση της μπάρας. Χρησιμοποιώντας την, μπορείτε να ξεκινήσετε την εκμάθηση χωρίς τις δυσκολίες που θα συναντήσετε με το σκοινί.

 

ΜΑΘΗΜΑ 1ον

Σκοποί μαθήματος: Εκμάθηση κανόνων ασφαλείας. Εξοικείωση με τον εξοπλισμό. Εκμάθηση βασικής στάσης στη στεριά.

  1. Ενημερωθείτε πλήρως για τους κανόνες ασφαλείας και γνωρίστε τα υλικά που θα χρησιμοποιήσετε. Εξοικειωθείτε μαζί τους.
  2. Η εξοικείωση γίνεται στη στεριά. Θα πρέπει, φορώντας όλον τον απαραίτητο εξοπλισμό, να πάρετε παρόμοια θέση με αυτή που θα έχετε στο νερό, κρατώντας το σκοινί :
  • Γόνατα λυγισμένα (βαθύ κάθισμα), μηροί κοντά στο στήθος.
  • Χέρια σχεδόν τεντωμένα, έξω από τα γόνατα.
  • Βλέμμα στραμμένο κατευθείαν προς τον εκπαιδευτή σας.
  • Σκι παράλληλα μεταξύ τους, ανοικτά περίπου στο άνοιγμα των ώμων.
  • Το σωματικό σας βάρος μοιρασμένο και στα δύο σκι.

Κύρια άσκηση : Ο εκπαιδευτής ή ο βοηθός σας, θα προσπαθήσει, ενώ εσείς βρίσκεστε σε αυτή τη θέση, να τραβήξει το σκοινί («υποκαθιστώντας» την έλξη του σκάφους). Αντισταθείτε βάζοντας δύναμη στα πόδια. Μην βιαστείτε να σηκωθείτε, μην λυγίσετε τα χέρια σας και μην τραβήξετε την λαβή. Επαναλάβετε αυτή την άσκηση πολλές φορές για να την μάθετε καλά.

Βασική συμβουλή : Μην βιάζεστε να μπείτε στο νερό! Τα πρώτα «βήματά» σας στο σκι θα πρέπει να γίνουν στην ξηρά.

 

ΜΑΘΗΜΑ 2ο

Σκοποί μαθήματος: Εξοικείωση με την τοποθέτηση των σκι μέσα στο νερό. Εκμάθηση βασικής στάσης κι εκκίνησης μέσα στο νερό.

  1. Φορέστε όλον τον απαραίτητο εξοπλισμό. Μην ξεχνάτε ποτέ το σωσίβιο.
  2. Προσπαθήστε να μάθετε να φοράτε τα σκι μέσα στο νερό, χωρίς την βοήθεια άλλων. Παρά τις αρχικές δυσκολίες θα τα καταφέρετε σύντομα.
  3. Αφού μάθετε να φοράτε σχετικά εύκολα τα σκι, πάρτε μέσα στο νερό τη στάση που μάθατε την προηγούμενη ημέρα στη στεριά. Να θυμάστε :
  • Σκι παράλληλα και οι μύτες τους να βγαίνουν λίγο έξω από το νερό.
  • Το σκοινί να περνά ανάμεσα από τα σκι.
  1. Αφού μάθετε αυτή τη στάση, προσπαθήστε να μετακινηθείτε χρησιμοποιώντας μόνον τα χέρια και χωρίς να αλλάζετε τη βασική στάση. Μην χρησιμοποιείτε τα πόδια.
  2. Αν δεν αντιμετωπίσετε ιδιαίτερες δυσκολίες, ήρθε η ώρα για να δοκιμάσετε να σας τραβήξει το σκάφος.
  3. Πάρτε τη βασική θέση (αυτή που έχετε μάθει ήδη καλά στη στεριά). Αφού ισορροπήσετε, τεντώσει το σκοινί και νιώσετε έτοιμος, προειδοποιήστε με το «έτοιμος» τον χειριστή του σκάφους και δώστε το σύνθημα «φύγε» για να ξεκινήσει. Μην τραβάτε την λαβή και περιμένετε να σας βγάλει το σκάφος από το νερό.
  4. Αν πέσετε δεν πειράζει, ξαναπροσπαθήστε.
  5. Πριν ξαναπροσπαθήσετε, σκεφτείτε τι μπορεί να κάνατε λάθος. Τα πιθανότερα λάθη είναι:

Α) Τραβήξατε τη λαβή, με αποτέλεσμα το σώμα σας να πέσει προς τα πίσω.

Β) Δεν αντισταθήκατε στο τράβηγμα του σκάφους. Το σκάφος σας «παρέσυρε» και πέσατε μπροστά.

Γ) «Καθίσατε» πάνω στο σκι όταν βγήκατε από το νερό, με συνέπεια να χάσετε την ισορροπία σας και να πέσετε.

Δ) Δεν διατηρήσατε σωστά μοιρασμένο το βάρος σας και στα δύο πόδια. Ρίξατε μεγαλύτερο βάρος στο ένα πόδι, με αποτέλεσμα να πέσετε προς τα πλάγια.

 

ΜΑΘΗΜΑ 3ο

Σκοποί μαθήματος: Εκμάθηση σημάτων επικοινωνίας και πορείας με τα σκι μέσα σε ήρεμη θάλασσα.

  1. Αφιερώστε κάποια ώρα για να μάθετε καλά τα σήματα επικοινωνίας με τον χειριστή του σκάφους και τον παρατηρητή.
  2. Βασικός στόχος σας είναι να κάνετε πορεία μέσα στη θάλασσα με τα σκι. Για να το πετύχετε, η σωστή στάση του σώματος είναι απαραίτητο προαπαιτούμενο. Να θυμάστε:
  • Κορμός ίσιος.
  • Βλέμμα κατευθείαν μπροστά.
  • Χέρια σχεδόν τεντωμένα (πολύ ελαφρά λυγισμένα στους αγκώνες).
  • Γόνατα ελαφρώς λυγισμένα.
  • Βάρος σώματος μοιρασμένο και στα δύο σκι.
  1. Τα πιο συχνά λάθη που μπορεί να κάνετε είναι :
  • Τράβηγμα της λαβής.
  • Λύγισμα της μέσης – Σκύψιμο προς τα μπρος.
  • Τέντωμα ποδιών.
  1. Ηρεμήστε και χαλαρώστε. Ο χειριστής ξέρει ότι είστε αρχάριος κι αν είναι έμπειρος έχει συναντήσει πολλές φορές το ίδιο «πρόβλημα». Θα σας βοηθήσει πηγαίνοντας αργά, ομαλά κι όσο το δυνατόν πιο ευθεία.
  2. Ξεκινώντας την πορεία σας μέσα στο νερό, προσπαθήστε να μάθετε να ισορροπείτε, μην αυτοσχεδιάζετε και μην προσπαθείτε να κάνετε διαφορετικά πράγματα από αυτά που ήδη έχετε μάθει.
  3. Αν υπάρξει οποιοδήποτε πρόβλημα, χρησιμοποιείστε τα σινιάλα συνεννόησης.

 

ΜΑΘΗΜΑ 4ο

Σκοπός μαθήματος: Πέρασμα κυμάτων.

  1. Αφού έχετε ήδη καταφέρει να κάνετε πορεία σε ήρεμη θάλασσα, ο σκοπός αλλάζει και ήρθε η ώρα να αντιμετωπίσετε τα κύματα, προσπαθώντας να βγείτε από αυτά.
  2. Πριν δοκιμάσετε να τα περάσετε, προσπαθήστε να φτάσετε μέχρι την κορυφή του κύματος και να γυρίσετε πίσω.
  3. Κάντε το και προς τις δύο κατευθύνσεις κι αφού τα καταφέρετε με επιτυχία, προσπαθήστε να περάσετε το κύμα :
  • Πατήστε περισσότερο στο αντίθετο «σκι-πόδι» με την κατεύθυνση που θέλετε να πάτε Αν, για παράδειγμα, θέλετε να πάτε προς το αριστερό κύμα, ρίξτε όλο σας το βάρος και πατήστε το δεξί «σκι-πόδι».
  • Κατά το πέρασμα των κυμάτων τα χέρια πρέπει να τραβήξουν λίγο τη λαβή, να την κρατήσουν κοντά στην λεκάνη και να μείνουν λυγισμένα, έλκοντας το σκοινί, μέχρι να περάσετε και το δεύτερο κύμα.
  • Λυγίστε λίγο τα γόνατα όταν θα περνάτε τα κύματα.
  • Προσπαθήστε να περάσετε τα κύματα όσο πιο κάθετα γίνεται και με τα δύο σκι μαζί.
  • Τα σκι δεν πρέπει να είναι επίπεδα ως προς την επιφάνεια του νερού, αλλά να γωνιάσουν ώστε να «κόψουν» ευκολότερα τα κύματα.
  • Μην κοιτάτε προς το σκάφος αλλά γυρίστε βλέμμα κι ώμους προς την κατεύθυνση που ακολουθούν τα σκι.
  1. Βγείτε από τα κύματα, πάρτε ξανά τη βασική στάση και σταματήστε να τραβάτε το σκοινί.

Σιγά-σιγά θα εξοικειωθείτε και θα περνάτε τα κύματα χωρίς να σταματάτε.

  1. Στις επόμενες ημέρες μπορείτε να βελτιωθείτε ακόμα περισσότερο, «παίζοντας» και κάνοντας άλματα από κύμα σε κύμα. Αν κι αυτό γίνει εύκολα, το επόμενο βήμα σας είναι να δοκιμάσετε το μονοσκί.

 

ΚΑΝΟΝΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

  • Πριν αρχίσετε θαλάσσιο σκι, είτε είστε αρχάριοι είτε είστε έμπειροι, ξεκινήστε ένα πρόγραμμα φυσικής κατάστασης για μία περίοδο τουλάχιστον 15-20 ημερών. Θα αποφύγετε την πρόωρη κόπωση, τους μικροτραυματισμούς, πόνους στις αρθρώσεις και τα έντονα μυϊκά πιασίματα.
  • Ποτέ μην κάνετε σκι εάν αισθάνεστε κουρασμένοι, έχετε φαει πολύ πρόσφατα, αισθάνεστε ζαλάδες ή έχετε οποιοδήποτε πρόβλημα υγείας το οποίο δεν έχει ελεγχθεί.
  • Επιλέξτε έμπειρο χειριστή και χρησιμοποιείστε οπωσδήποτε μηχανισμό ταχείας απασφαλίσεως (release mechanism) όταν κάνετε φιγούρες με το σκοινί στο πόδι.
  • Στο σκάφος θα πρέπει να υπάρχει πάντα και δεύτερο άτομο («παρατηρητής») ο οποίος καλό είναι να γνωρίζει τεχνικές πρώτων βοηθειών.
  • Η κύρια αιτία των περισσοτέρων ατυχημάτων είναι η ασυνεννοησία μεταξύ οδηγού, παρατηρητή και σκιέρ. Σιγουρευτείτε ότι γνωρίζετε καλά τα ειδικά σινιάλα για να μπορείτε να συνεννοηθείτε μαζί τους, χωρίς προβλήματα, κατά τη διάρκεια του σκι.
  • Πριν το σκι, κάντε μία μικρή προθέρμανση στη στεριά. Μερικές διατάσεις είναι πάντα απαραίτητες.
  • Φορέστε κι ελέγξτε επιμελώς το σωσίβιο.
  • Αν πρόκειται να κάνετε άλματα, φορέστε κράνος, το ειδικό παντελονάκι και σωσίβιο γιλέκο.
  • Αν κάνετε σκι χωρίς πέδιλα, φορέστε την ειδική φόρμα με το ενσωματωμένο σωσίβιο.
  • Αν κάνετε σκι σε πολύ κρύο νερό, φορέστε ισοθερμική φόρμα για να προστατευτείτε από τυχόν υποθερμία.
  • Αν είστε έμπειρος και συνηθίζετε να κάνετε σκι με ταχύτητες άνω των 40 χλμ/ώρα, προστατεύστε τον εαυτό σας από τα κτυπήματα σε περίπτωση πτώσης, φορώντας την ειδική φόρμα, παντελονάκι ή κάποιο ρούχο (π.χ. κομμένο τζιν παντελονάκι).
  • Πριν δώσετε το σύνθημα «Πάμε» βεβαιωθείτε ότι το σκοινί είναι απόλυτα τεντωμένο.
  • Αποφύγετε να χρησιμοποιείτε πολύ σφιχτές δέστρες στο σκι. Προσέξτε κάποιες δέστρες που ενώ προσφέρουν άψογη εφαρμογή και στήριξη στο πόδι (high wrap boots), δεν επιτρέπουν το εύκολο βγάλσιμο κατά την πτώση.
  • Μην τυλίγετε το σκοινί γύρω από οποιοδήποτε μέλος του σώματός σας, μην τοποθετείτε την λαβή πίσω από τον λαιμό ή ανάμεσα στα πόδια και μην περνάτε το ένα χέρι ή πόδι σας μέσα στη λαβή.
  • Ελέγξτε και διορθώστε αμέσως κάθε πρόβλημα στις λαβές, στα σκοινιά ή στη βάση πρόσδεσης του σκοινιού. Αναφέρετε το πρόβλημα στον υπεύθυνο κι αντικαταστήστε ότι φαίνεται χαλασμένο. Αν το πρόβλημα δεν μπορεί να διορθωθεί, αποφύγετε να κάνετε σκι με τις δεδομένες συνθήκες.
  • Μην δένετε το σκοινί στη μία πλευρά του σκάφους. Αυτό είναι πολύ επικίνδυνο γιατί τη στιγμή που ο σκιέρ κινείται έξω από τα κύματα, το σκάφος μπορεί να πλαγιάσει επικίνδυνα.
  • Για ασφάλεια δέστε το σκοινί από το μεταλλικό στύλο («κολωνάκι») που υπάρχει μέσα στο σκάφος ή χρησιμοποιείστε το ειδικό συρματόσκοινο πάνω στο οποίο κινείται ένα ράουλο με δεμένο το σκοινί του σκι.
  • Εάν κάνετε σκι μαζί με κάποιον άλλο κι έλκεστε από το ίδιο σκάφος, φροντίστε τα σκοινιά σας να έχουν το ίδιο ακριβώς μήκος.
  • Βεβαιωθείτε ότι ο χειριστής του σκάφους οδηγεί σύμφωνα με τους κανόνες ασφαλούς οδήγησης και με βάση τις ικανότητες και το επίπεδό σας. Δώστε σινιάλο άμεσης διακοπής αν κάτι δεν πάει καλά με τον τρόπο οδήγησης.
  • Εάν είστε αρχάριος, ο οδηγός είναι υποχρεωμένος να κινείται με σχετικά χαμηλή ταχύτητα (όχι πάνω από 22 χλμ/ώρα), ιδιαίτερη προσοχή, ήρεμες κι ομαλές επιταχύνσεις και ανοικτές στροφές.
  • Απαγορεύεται να κάνετε σκι κοντά σε πλωτές εξέδρες, παραλίες, λουόμενους ή άλλα σκάφη.
  • Αν πέσετε κάνοντας σκι, σηκώστε αμέσως και τα δύο χέρια ψηλά πάνω από το κεφάλι για να δείξετε ότι δεν έχετε τραυματισθεί.
  • Αν πέσετε σε περιοχή που κινιούνται κι άλλα σκάφη, σηκώστε αμέσως κατακόρυφα έξω από το νερό τουλάχιστον το μισό σκι, για να γίνει αντιληπτή η θέση σας από τα παραπλέοντα σκάφη.
  • Ελέγχετε πάντα το βάθος του νερού. Το βάθος πρέπει να είναι τουλάχιστον 1,5 μέτρο στην περιοχή που κάνετε σκι και 1,5 – 1,8 μέτρα στην περιοχή που κάνετε άλματα ή σκι χωρίς πέδιλα.
  • Μην κάνετε σκι κατευθείαν πάνω σε πλωτή εξέδρα ή παραλία. Η πιο ασφαλής μέθοδος διακοπής της βόλτας είναι να σταματήσετε πίσω ακριβώς από το σκάφος (ανάμεσα στα κύματά του), ενώ το σκάφος θα πλέει παράλληλα προς την πλωτή εξέδρα ή την παραλία. Μετά κολυμπήστε μέχρι το σκάφος κι ανεβείτε επάνω αφού βεβαιωθείτε ότι η μηχανή του είναι σβηστή.
  • Μην ανεβαίνετε πάνω στο σκάφος εάν ο χειριστής δεν έχει σβήσει πρώτα τη μηχανή του. Ακόμα κι εάν η ταχύτητα είναι στο «νεκρό», υπάρχει περίπτωση να γυρίζουν οι έλικες ή να μπει λάθος ταχύτητα και το σκάφος να ξεκινήσει.
  • Σταματήστε αμέσως κάθε δραστηριότητα σε περίπτωση θύελλας, καταιγίδας ή απότομης αλλαγής των καιρικών φαινομένων.
  • Τελευταία συμβουλή: Ακολουθείστε ευλαβικά τους κανόνες ασφαλείας. Μην υπερβάλλετε και μην παρασύρεστε από τον ενθουσιασμό σας.

 

Οι πληροφορίες που σας παρέχουμε είναι καθαρά και μόνο ενημερωτικές και δεν έχουν σκοπό την προβολή ή προώθηση συγκεκριμένων ιδεών ή την προώθηση αγοράς συγκεκριμένων οργάνων ή υπηρεσιών.