Athens, Greece
211-4076204

ΚΑΨΤΕ ΘΕΡΜΙΔΕΣ ΤΡΩΓΟΝΤΑΣ

meal-3313044_640

ΘΕΡΜΟΓΕΝΕΣΗ: ΚΑΨΤΕ ΘΕΡΜΙΔΕΣ ΤΡΩΓΟΝΤΑΣ

Ο ανθρώπινος οργανισμός αποτελείται από τρισεκατομμύρια κύτταρα, τα οποία πρέπει να τροφοδοτούνται συνεχώς με ενέργεια, δηλαδή θερμίδες. Τα κύτταρα προμηθεύονται ενέργεια μέσω της καύσης των θρεπτικών συστατικών που προσλαμβάνουμε από τις τροφές ή από τα εφεδρικά σωματικά αποθέματα, όπως τα λίπη. Παρότι όμως οι διάφορες κυτταρικές διεργασίες έχουν υψηλές ενεργειακές απαιτήσεις, ο οργανισμός χρησιμοποιεί μόνο ένα μικρό μέρος της ενέργειας που παράγει με τις καύσεις και το υπόλοιπο το μετατρέπει σε θερμότητα μέσω της θερμογένεσης. Η ενέργεια που μετατρέπεται σε θερμότητα ενεργοποιεί το μηχανισμό της θερμόλυσης, ο οποίος προκαλεί αποβολή θερμίδων από το σώμα. Εάν δεν συνέβαινε αυτό, η θερμοκρασία μας θα ανέβαινε συνεχώς και θα κατέληγε σε απαγορευτικά για τη ζωή επίπεδα.

 

Μεταγευματική θερμογένεση

Το φαγητό αυξάνει την παραγωγή θερμότητας, όπως τα ξύλα που προσθέτουμε στο αναμμένο τζάκι. Περίπου τριάντα λεπτά μετά τη λήψη τροφής, το σώμα παράγει περισσότερη θερμότητα απ’ αυτήν που είχαμε πριν με άδειο στομάχι, ένδειξη ότι ο μεταβολισμός έχει επιταχυνθεί. Η αύξηση του μεταβολισμού οφείλεται στην ειδική δυναμική ενέργεια των τροφών, η οποία προκαλεί μεταγευματική θερμογένεση. Σύμφωνα με τους νόμους της θερμοδυναμικής, η αυξημένη θερμογένεση έχει ως τελικό αποτέλεσμα ό,τι υπόλοιπο ενέργειας περισσεύει από την καύση των τροφών να μην αποθηκεύεται στα λιποκύτταρα, αλλά να αποβάλλεται από το σώμα προς το περιβάλλον με τη μορφή θερμότητας.

 

Τι αυξάνει την αποβολή θερμίδων;

Το συνολικό ποσό θερμίδων που αποβάλλεται με τη μεταγευματική θερμογένεση εξαρτάται κυρίως από τη δραστηριότητα του συμπαθητικού νευρικού συστήματος, το οποίο ασκεί μεγάλο μέρος της δράσης του μέσω του φαιού λιπώδους ιστού, τις διαιτητικές συνήθειες και τη σύσταση του διαιτολογίου σε πρωτεΐνες, λιπαρά και υδατάνθρακες. Μάλιστα, ορισμένες τροφές ασκούν ιδιαίτερη θερμογενετική δράση και βοηθούν στην αποβολή αναλογικά περισσότερων θερμίδων. Για παράδειγμα, η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε σύνθετους υδατάνθρακες αυξάνει τις καύσεις κατά 8-15%, ενώ τροφών πλούσιων σε πρωτεΐνες κατά 15-30%. Αντίθετα, τρόφιμα με πολλά απλά σάκχαρα ή πολλά λιπαρά, απαιτούν σημαντικά λιγότερη δαπάνη ενέργειας για να αφομοιωθούν, που σπάνια υπερβαίνει το 3-5%. Ανεξαρτήτως σύστασης τροφής, ο οργανισμός δαπανά περισσότερες θερμίδες όταν οι τροφές καταναλώνονται σε στερεή μορφή και σημαντικά λιγότερες όταν τρώγονται σε ημίρρευστη, πολτοποιημένη ή υγρή μορφή. Για παράδειγμα, ο μεταβολισμός ενός πορτοκαλιού είναι περίπου 15-20% πιο ενεργοβόρος από ό,τι του χυμού του, δηλαδή ουσιαστικά ο χυμός μάς παχαίνει περισσότερο! Αύξηση της θερμογένεσης και της αποβολής θερμίδων παρατηρείται επίσης με τα μικρά και συχνά γεύματα. Όπως έχει αποδειχτεί, η τακτική λήψη τροφής βελτιώνει την ταχύτητα του μεταβολισμού, ιδιαίτερα όταν καταναλώνονται  θερμιδικά αραιά τρόφιμα με μεγάλο όγκο και πολλές φυτικές ίνες, που εξασφαλίζουν μια πιο βραδεία απορρόφηση.

 

Το λίπος που καίει λίπος

Η ενεργοποίηση του φαιού λιπώδη ιστού, ο οποίος βρίσκεται στο σώμα μας σε πολύ μικρές ποσότητες, «ξεκλειδώνει» και τον πιο αργό μεταβολισμό: η ικανότητα καύσης θερμίδων που διαθέτει συγκρίνεται με αυτή των μυών! Σε κάποια όμως άτομα, δεν διεγείρεται επαρκώς και ατροφεί, με αποτέλεσμα η προσλαμβανόμενη ενέργεια να μην καίγεται πλήρως και να αποθηκεύεται υπό μορφή λίπους. Τα άτομα με ατροφικό φαιό λιπώδη ιστό τείνουν να έχουν μεγαλύτερο σωματικό βάρος ακόμα κι εάν προσλαμβάνουν λιγότερες θερμίδες, ενώ όταν τρώνε υπέρμετρα γίνονται συνήθως υπερβολικά παχύσαρκα. Άτομα που υποσιτίζονται, κάνουν εξαντλητικές δίαιτες, τρώνε μόνο 1-2 φορές την ημέρα ή διατρέφονται με ποιοτικά κακές τροφές για μεγάλο χρονικό διάστημα, έχουν κατά κανόνα μειωμένο φαιό λίπος, χαμηλότερη μέση θερμοκρασία και πιο μικρή παραγωγή θερμότητας. Επομένως, κάνουν λιγότερες καύσεις και αποβάλλουν σημαντικά μικρότερη ποσότητα θερμίδων.

Οι θερμογενετικές τροφές περιέχουν συστατικά που διεγείρουν τη δράση του φαιού λιπώδους ιστού, ενώ ο συνδυασμός και η κατανομή τους στα γεύματα δρα συνεργατικά μεγιστοποιώντας το θερμογενετικό αποτέλεσμα, την αποβολή θερμίδων και την ενεργειακή ευεξία

Related Posts